4 základní lekce pro samostudium výživy

Každý, pro koho je samostudium výživy tou správnou cestou, bude následující čtyři lekce vážit zlatem. Pomohou vyhnout se spoustě slepých uliček a omylů.

Individuální přístup

Vegetarián? Vegán? Paleo? Raw Foods? Low Carb? 80-10-10?
samostudium výživy maso zelenina

Ztrácíte se v tom? A tohle je jen špička ledovce! Cest je v dnešní době opravdu spousta a téměř všechny mohou s úspěchem dlouhodobě fungovat. Člověk by měl ale vědět, co dělá. Problém nastává, když začnete spoléhat na jednu autoritu a považujete ji za neomylnou a univerzální. Nestačí si přečíst pár odstavců, vyhledat “vzorový” jídelníček a hotovo, to by nebylo samostudium výživy. Je třeba porozumět principům, zkoušet, co funguje a hlavně přizpůsobit nabízené rady a doporučení vlastní situaci.

Trvalé změny

Jakkoli lákavé výsledky dieta slibuje, pokud je časově omezena a zaměřena na hubnutí do plavek či rychlou a účinnou detoxikaci, doporučuji k ní přistupovat s nejvyšším stupněm obezřetnosti. Stačí trocha selského rozumu a každému je jasné, že po návratu k původní stravě dojde vždy i k návratu zdravotních problémů a původního čísla na váze. Detoxikace zní bezpochyby lákavě, nicméně je třeba srovnat zda pozitivní vliv krátkodobé úlevy stojí za stres, kterému tělo razantní změnou stravy člověk vystavuje.

Já osobně jsem zastáncem změn trvalých. Dobře zvolená strava a životospráva sama časem upraví tělesnou hmotnost, srovná chronické zdravotní problémy a nezanese tělo nadbytkem toxinů. Je tak možné zabít všechny přítomné mouchy jednou ranou a bez opotřebení plácačky.

Nadhled

Koupit BIO mrkev nebo stačí ta obyčejná ve slevě? Mám si v zimě kupovat mražené lesní plody nebo počkat až porostou? Musím vyřadit pomeranče ze svého jídelníčku, když nejsou mojí lokální potravinou? Kolik miligramů omega-3 mastných kyselin tento týden musím ještě do jídelníčku dostat, když jsem měl jen jednu rybu?

Jestli jste si v poslední době položili podobnou otázku, tak se vás týká asi nejčastější problém při samostudiu výživy. Ztráta nadhledu! Čím více času strávíte optimalizací nepodstatných detailů, tím méně energie vám zbyde na boj s tím, co vám opravdu dělá špatně. Takže než začnete diskutovat o prospěšnosti mléka, riziku pšenice a vhodnosti masa ve stravě, zamyslete se, jakou část vašeho jídelníčku stále tvoří následující:

samostudium výživy junk food

Nejen strava

Skutečnost, se kterou se ego studenta výživy těžko smiřuje, je, že zdraví jednoduše není jen o jídle. Faktory jako spánek, pohyb, smysluplná práce a opravdové mezilidské vztahy jsou přinejmenším stejně důležité. Čím více těchto aspektů je člověk ochotný vylepšit, tím výraznější změny v kvalitě života zaznamená. Takže než se začnete vzdávat svých oblíbených pochutin a budete se sebezapřením polykat zeleninu, je dobré si položit několik otázek. Probouzím se vyspaný a plný energie? Mám pravidelný pohyb? Obklopuji se lidmi, na kterých mi záleží? Co mě stresuje? Baví mě, co dělám?

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.