Paul a Shou-Ching Jaminet – Perfect Health Diet

Perfect Health Diet

Autoři: Paul Jaminet, Ph.D., Shou-Ching Jaminet, Ph.D.

Zajímá vás, jak vypadá optimální lidská strava? Že nic takového neexistuje? Možná máte pravdu. Pokud bych měl ale vybrat knihu, která vás k ní nejvíce přiblíží, tak jí bude určitě Perfect Health Diet.

Jaminets perfect health dietAutory knihy jsou manželé Paul Jaminet Ph.D. (původně astrofyzik z Harvardské univerzity, později softwarový inženýr) a Shou-Ching Jaminet, Ph.D. (molekulární bioložka a výzkumnice rakoviny na Harvardské univerzitě). Výživou se začali zabývat kvůli vlastním zdravotním neduhům, které se s věkem nahromadily. V souladu s jejich profesním životem přistoupili i ke studiu výživy vědecky. Kniha je výsledkem 5ti letého výzkumu a s více než 600 odkazy na relevantní studie opravdu reflektuje aktuální odbornou literaturu.

Velkou výhodou je srozumitelnost a jednoduchost, kterou kniha objasňuje základní výživové otázky. Na své si přijde ten, komu stačí jednoznačné a stručné odpovědi k věci, i ten, kdo chce kriticky prověřit každé tvrzení. V knize jsou postupně probrány všechny mikro i makro živiny a jejich doporučená množství. Stejně tak jsou popsána rizika a benefity jednotlivých potravinových skupin. Postupně se vám tak odkryje mozaika optimální stravy, která podporuje zdraví a dlouhověkost.

Jak tedy Perfect Health Diet vypadá?

Autoři spojili symboly Jin-Jang a jablka, aby usnadnili čtenáři orientaci v potravinových skupinách.perfect-health-diet-CZELevá strana jablka – 1,5 kg potravin z rostlinných zdrojů

  • 450g čerstvé a kvašené zeleniny
  • 450g sladkých plodin
  • 450g bezpečných škrobů

Pravá strana jablka – 0,5 kg potravin z živočišných zdrojů

  • Vejce, ryby a maso (včetně vnitřností)
  • Dochucovadla jako tuky, vývary, kyselé a sůl

Stopka a lístky jablka

  • Pro zpestření jídelníčku a zdravé svačiny v malém množství
  • Mléčné výrobky, čokoláda, ořechy, alkohol, káva, čaj, med

Stín jablka

  • Potraviny, kterým je dobré se vyhnout
  • Obiloviny, rostlinné oleje, cukr, fazole a arašídy

Na váhu je tedy ze ¾ strava rostlinná a z ¼ živočišná. Energeticky je to asi 600kcal ze sacharidů (zejména z bezpečných škrobů a ovoce), 300kcal bílkovin (maso, vejce a ryby) a zbytek tedy cca 1100kcal ze zdravých tuků (avokádo, olivový olej, ořechy, sádlo, máslo, tučné maso).

Knihu doporučuji bez výhrad. Co do kvality, kompletnosti a srozumitelnosti je to opravdu špička. Je to jedna z prvních knih o výživě, kterou jsem přečetl a stále se k ní rád vracím.

Pro koho kniha je?

Pro každého, kdo chce porozumět principům zdravé stravy. Pro každého, kdo je znechucený populárními články, které jsou nepodložené a poskytují protichůdná a nelogická doporučení. Pro každého, kdo chce mít v základech konečně jasno a nastavit si vhodný stravovací režim na stálo.

Doporučuji ke čtení také blog, kde autoři publikují svůj další výzkum.

Perfect Health Diet

Mohlo by se vám líbit...

komentáře 2

  1. Health Matters napsal:

    Ahoj, zajímalo by mne z jakého důvodu se podle této knihy nedoporučuje konzumovat obiloviny, rostlinné oleje, fazole a další?
    Díky předem za odpověď 🙂

    • Jiří Kaloč napsal:

      Ahoj, rizikům těchto potravinových skupin je v knize věnováno 13 stran, ve kterých je citováno přes 80 klinických studií. Takže rozhodně doporučuji pročíst tyto kapitoly a podívat se i na odkazované studie. Pak si uděláš daleko lepší obrázek.
      Kdybych to měl shrnout, tak obiloviny a luštěniny jsou v knize kritizovány pro vysoký obsah látek, které mohou být pro lidské tělo toxické (lepek, WGA, lektiny, inhibitory α-Amylázy, canavanin). U rostlinných olejů ze semen je kritika zaměřena zejména na vysoký obsah omega-6 MK.

Napsat komentář