Justin a Erica Sonnenburg – Zdravá střeva

Zdravá střeva

Autoři: Justin Sonnenburg, Ph.D., Erica Sonnenburg, Ph.D.

Každý člověk si ve střevech nosí větší počet mikrobů, než kolik má celé jeho tělo buněk.

Díky této knize budete mít možnost nahlédnout pod pokličku nové a fascinující oblasti výzkumu, který odhaluje spojitosti souhrnu mikrobů (mikrobioty) s naší imunitou, metabolismem, psychikou a dlouhodobým zdravím.

justin-erica-sonnenburgAutory knihy jsou Justin a Erica Sonnenburgovi, kteří svůj profesní život zasvětili výzkumu provázanosti těchto mikrobů s lidským organismem. Kniha však není definitivním návodem nebo jejich akademickou prací. Naopak, je to jejich snaha přiblížit aktuální poznatky vědy laické veřejnosti a formulovat doporučení, jak udržet mikrobiom bohatý a rozmanitý tak, aby nám zajistil pevné zdraví.

Velmi srozumitelnou formou se v knize dozvíte, co pojmy mikrobiota a mikrobiom znamenají a proč o nich budeme v následujících letech slýchat stále častěji. Jakou roli hrají mikrobi ve vstřebávání živin, jak je na zdravé mikrobiotě závislá správná funkce našeho imunitního systému nebo jak mikrobi ovlivňují naši náladu a chování díky vzájemné komunikaci střeva a mozku. Mnohé překvapí také vztah mikrobiomu a našeho metabolismu a jakou měrou ovlivňuje, zda budeme tlustí nebo hubení.

Co je ale rozhodně největším přínosem knihy, jsou doporučení, které Sonnenburgovi sami praktikují a které může následovat téměř kdokoli. Součástí knihy je vzorový jídelníček včetně receptů, ale výživa není zdaleka všechno. Dle autorů mají na kvalitu mikrobiomu největší vliv tyto oblasti:

zdrava streva

  • Nastartování mikrobioty (přirozený porod; kojení; přechod na kvalitní stravu)
  • Antibiotika (užívat jen když je to nevyhnutelné; kompenzovat negativní dopady)
  • Diverzita (přílišná hygiena škodí, je potřeba vystavovat se stále novým mikrobům – zvířata, zahrádka/farma, květináče, půda, kontakt s lidmi)
  • Výživa mikrobioty (dostatek vlákniny a kvašených potravin každý den; vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám a sladidlům zejména)

Trochu mi vadilo, jak odvážně se autoři vyjadřovali ke kontroverzním tématům jako maso a srdeční choroby ve spojení s TMAO. Nebo jak neobjektivně prezentovali konzumaci luštěnin, obilnin a zejména pšenice. Popisují, jak je zrno v celém stavu plné vlákniny, vitamínů a minerálů, ale už nezmiňují nic o lepku, lektinech, kyselině fytové a dalších anti-nutrientech. Když ale budete brát jejich výživová doporučení s rezervou a jídelníček sestavíte ve spolupráci s výživovým odborníkem sobě na míru, tak budou předkládané informace týkající se stravy velice přínosné. Tato výtka je však ve srovnání s množstvím zajímavých informací, které autoři odhalují, opravdu maličkost. Ukazuje se, že vliv mikrobiomu je obrovský a díky knize „Zdravá střeva“ již máme o kus lepší představu, jak z něj vytěžit maximum.

Pro koho kniha je?

Pro každého vlastníka lidského těla. Pro každého, koho zajímá lidské zdraví jako celek.

Jan Melvil Publishing, Zdravá Střeva

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář